20 november Chiang Mai -Bangkok.

22 november 2014

Rustig aan gedaan vanochtend en om 11.00 uur richting vliegveld.
Daar eerst maar een Starbucks genomen , ingecheckt en op naar Bangkok. Was een uur vliegen allebei zelfs een dutje kunnen doen.We kwamen aan op het andere vliegveld: Don Mueang int. Airport. In Bangkok aangekomen taxi genomen. Nu zijn we volgens ons voor het eerst
opgelicht. Met open ogen ingetrapt. Veel te dure taxi genomen. Aangekomen bij treinstation eerst bagage naar safe gebracht. En zijn we eerst gaan eten buiten station. En wat ook zo lekker hier is is dat je overal gesneden vers fruit aan de stalletjes kunt kopen, heerlijk. Meteen ook maar Chiang gehad want in de trein : geen alcohol. En eten/drinken ingeslagen. Rond 17.30 weer op station en wachten maar..... Heel vreemd om hier te wachten: je zit aan beide zijden ( ong 2x 250 mensen ) te wachten op je trein. En wel grappig in 1 x wordt het middengedeelte afgezet met linten. En om 6 uur gaan de thai staan ( dus de rest ook) voor het volkslied. Achteraf wisten we dit wel: 2x per dag :sochtends om 8 uur en dus 6 uur. En op met binnenterrein gaan ze schoonmaken!!
19.30 vertrokken, op naar het zuiden : Suri Thani , ong 900 km.
Aangezien we vroeg zouden aankomen besloten om maar om 9 uur te gaan slapen. Wat eerst nog niet zo gemakkelijk ging. In tegenstelling tot de vorige trein zaten we dit keer dicht bij de 3e klas (geen slaapgelegenheid) bleek nogal rumoerig ook veel backpackers en de trein ging niet constant. Toch in slaap gevallen en wel redelijk goed kunnen slapen. Om 5.15 weer wakker. Verfrissen en ontbeten.
Bij een station waar ook veel backpackers uitstapten zagen we dat er alweer volop eten wordt gekookt. Dit is vast volksvermaak nr 1 : eten koken en eten doem ze 6 a 7 x per dag.
Nadat het buiten lichter begon te worden tegen 6 uur zagen we dat we in een andere omgeving zaten , veel palmbomen.

21 november. Surat Thani- Racha Praba Lake, Nationaal Park Khao Sok.

Om 8 uur kwamen we met de trein aan waar onze prive-gids op ons wachtte. Na ruim een uur kwamen we bij het meer aan en gingen we met de longtailboot weg.
En toen werden we stil van verwondering.... Wat een fabelachtige omgeving, een meer omgeven door met bos begroeide bergen. Dat wij hier een dag en nacht mogen zijn!
Het meer is 85 km2 groot en is 80 meter diep. Het is in 1982 aangelegd . En in gebruik genomen in 1989. Het wordt gebruikt voor o.a. electrciteitsopwekking.
Na ong 45 minuten varen kwamen we aan bij onze raft-houses.
Hier zijn we eerst gaan zwemmen in het water wat heerlijk was en nog even gerelaxed. Om 12.00 uur lunch en na de lunch een uurtje gekajakd. Na afloop even weer een duik en toen een dutje ( vanwege de treinreis en warmte, het had hier trouwens vannacht blijkbaar nog geregend).
om 15.30 met de gids weg naar de grot. Na 15 min. varen kwamen we aan . Eerst moesten we nog een eind lopen door de jungle, omhoog en omlaag !!! Alweer.
Maar zo mooi: we zagen een tarantula, een giftige spin, nog een andere spin in het web, giga groot. De apen kwamen ons tegen. En hier hoorde je allemaal verschillende vogels( deze hoorden wij niet met de trekking in het noorden). Nadat we uit de jungle kwamen moesten we oversteken met een bamboe raft. Aan de overkant gekomen kwamen we bij de grot. We moesten hoofd-lichtje op. En toen naar binnen. Bijzonder heel anders dan in Europa wat wij gezien hebben. Deze grot is ook pas 15 jaar geleden ontdekt door de locals. Daarna weer terug naar onze raft-houses. Rond 6 uur terug en vanaf nu tot 11 uur een beetje stroom.
En wie kwamen we tegen toen: Maarten en Evelien, kennissen van de trekking. Hoe bizar, meer als 2000 km zuidelijker tref je ze weer.
Nog even gezwommen en een biertje genomen voor het avond eten. Na het heerlijke avond eten, we hadden vis uit het meer, nog even gezeten en
om 9 uur maar de ogen sluiten.

22 november, praba lake

Om 6.30 er weer uit om om 7.00 uur te gaan wild-spotten met de longtailboot. Helaas niet zoveel gezien, 1 gibbon en heel veel vogels gehoord. Er is 1 soort krekel, Cicada, deze maakt continu een enorm scherp fluit geluid.
Om 8 uur terug voor ontbijt daarna nog een poos gezwommen en om 10.00 weer vertrokken van deze fantastische plaats.